Verhoging of verlaging van pensioenen
Een verhoging lukt alleen als onze financiële situatie goed genoeg is. We besluiten elk jaar of we jouw pensioen kunnen verhogen en met hoeveel. Het lukte de afgelopen jaren niet om de pensioenen ieder jaar te verhogen.
Een verhoging lukt alleen als onze financiële situatie goed genoeg is. We besluiten elk jaar of we jouw pensioen kunnen verhogen en met hoeveel. We proberen jouw pensioen mee te laten stijgen met de prijzen.
Pensioenfonds APF verwacht in de loop van 2026 over te gaan naar de nieuwe regels voor pensioen. Op dit moment zijn er nieuwe wettelijke regels over verhogen en verlagen van de pensioenen. Die wettelijke regels gaan over het verhogen en verlagen van de opgebouwde en ingegane pensioenen tot het moment dat we over gaan naar de nieuwe regels voor pensioen.
Om gebruik te maken van de nieuwe regels moesten we een overbruggingsplan indienen bij De Nederlandsche Bank. In dit plan beschrijven we hoe de financiële situatie van het fonds zich naar verwachting zal ontwikkelen in de periode tot aan de transitie, en wat dit betekent voor de deelnemers. In het overbruggingsplan is uitgewerkt wanneer we de pensioenen eerder kunnen verhogen de komende periode (tot de transitie in 2026), maar ook wanneer we de pensioenen moeten verlagen.
De pensioenen van alle deelnemers worden verhoogd met 3,5%. De verhoging is voor alle deelnemers gelijk en geldt voor ingegane en nog niet ingegane pensioenen. Als je al met pensioen bent, ontvang je vanaf januari 2025 een hogere uitkering. En ben je nog niet met pensioen, dan stijgt het pensioen waar je aanspraak op kunt maken. Dus krijg je later meer pensioen.
-
Waarom wordt er nu per 31 december 2024 een toeslag gegeven?
Als de transitiedatum (datum waarop we overgaan naar de nieuwe pensioenregeling) 1 januari van een boekjaar gaat worden, dan kunnen we per die datum geen toeslag meer verlenen, omdat dan de nieuwe regeling is ingegaan (en dan wordt er geen toeslag meer gegeven, dat kan niet binnen de nieuwe pensioenregeling). Daarom heeft het bestuur ervoor gekozen om de toeslag voortaan een dag eerder toe te kennen, namelijk per 31 december. Dan kan er voor de transitiedatum mogelijk nog een verhoging worden toegekend, afhankelijk van de prijsindex en de dekkingsgraad en als het bestuur van mening is dat dit evenwichtig is.
-
Hoe is de indexatie van 3,5% per 31 december 2024 tot stand gekomen?
Pensioenfonds APF hanteert een externe maatstaf voor indexatie. Dit is de ontwikkeling van de consumentenprijsindex voor de maand september vergeleken met een jaar daarvoor, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze maatstaf bedroeg in september 2024 3,5%.
Pensioenfonds APF had eind september een buffer die meegerekend mag worden voor de toeslagverlening van ongeveer 22%. We mogen bij deze buffer volgens de wettelijke regels een gedeelte van de maatstaf aan toeslag geven, namelijk 2,01%.
Omdat de sociale partners de intentie hebben om naar het nieuwe pensioenstelsel over te gaan, is het toegestaan om meer te indexeren. Pensioenfonds APF heeft hiervoor in 2024 een overbruggingsplan ingediend, waar De Nederlandse Bank mee akkoord is gegaan. Daardoor kunnen we per 31 december 2024 een volledige toeslag geven, namelijk 3,5% in plaats van 2,01%.
-
Houdt Pensioenfonds APF bij deze indexatie ook rekening met de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel?
Pensioenfonds APF volgt de huidige wettelijke regels voor indexatie. Daarnaast bereidt Pensioenfonds APF zich voor op de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. De wettelijk vereiste buffers worden in het nieuwe stelsel een stuk lager. We streven naar een soepele omzetting en kijken daarbij ook - samen met de werkgevers en vakorganisaties - naar de gezamenlijke doelen bij deze overgang.
Enerzijds is door de wetgever nu al meer mogelijk gemaakt bij de regels voor de toeslagverlening en daar maken we ook gebruik van. Anderzijds wil Pensioenfonds APF ook genoeg reserves overhouden om de gezamenlijke doelen bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel zoveel mogelijk te realiseren. Het bestuur heeft vastgesteld te willen streven naar een dekkingsgraad op het moment van de transitie van 112% (zonder rekening te houden met de achtergestelde lening en de Beschikbare Premieregeling). Bij deze dekkingsgraad kunnen de door sociale partners opgestelde voorrangsregels (afspraken hoe extra vermogen te verdelen), allemaal worden ingevuld.
Naar verwachting zal onze dekkingsgraad, na het verlenen van de toeslag van 3,5%, eind dit jaar nog boven de 112% zitten.
-
Heeft de verhoogde indexatie ook gevolgen voor de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel?
De wetgever heeft aangegeven dat het pensioenfonds bij het beoordelen van de evenwichtigheid van de overgang naar het nieuwe stelsel ook rekening moet houden met de generatie effecten van de verhoogde toeslagen tijdens de aanloopperiode.
In de situatie van Pensioenfonds APF gaat het tot nu toe om verhoogde toeslagen van 2,70% per 1 augustus 2022, 2,77% per 1 januari 2023, 0,04% per 1 januari 2024 en nu dus 1,49% per 31 december 2024. De generatie effecten van deze verhoogde indexatie zullen te zijner tijd door Pensioenfonds APF worden meegewogen bij haar beoordeling (zie hieronder).
We verhoogden jouw pensioen per 1 januari 2024 met 0,12%. Dat is 0,04%-punt hoger dan in het standaard indexatiebeleid. Een deel van deze verhoging (0,04%-punt) was mogelijk door een tijdelijke wettelijke maatregel. Wij mogen de pensioenen namelijk al verhogen bij een beleidsdekkingsgraad van minimaal 105%. Normaal is dat 110%. De prijzen zijn tussen september 2022 en september 2023 gestegen met 0,21%. Pensioenfonds APF heeft goed gekeken naar de effecten voor verschillende leeftijdsgroepen.
Waarom is het inflatiecijfer zo laag?
De gemeten inflatie is laag omdat er vorig jaar bij het meten van de energieprijzen iets bijzonders aan de hand was. De energieprijzen stegen heel snel en deze stijging werd ook meteen meegenomen in de prijsindex. Omdat veel mensen nog een energiecontract met een lagere prijs hadden, voelden ze dat niet meteen in hun portemonnee. De prijsindex was daarom eigenlijk te hoog. Op dit moment gaat het CBS bij het meten van de inflatie uit van de daadwerkelijke contracten die consumenten hebben. De energieprijzen zijn daarbij weer flink gedaald ten opzichte van vorig jaar. Hoewel andere prijzen wel gestegen zijn, leidt dit toch tot een lage prijsindex in vergelijking met een jaar geleden.
Hoe is de indexatie van 0,12% per 1 januari 2024 tot stand gekomen?
- Pensioenfonds APF hanteert een externe maatstaf voor indexatie. Dit is de ontwikkeling van de consumentenprijsindex voor de maand september, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze maatstaf bedroeg in september 2023 0,20%.
- Pensioenfonds APF had eind september een buffer die meegerekend mag worden voor de toeslagverlening van ongeveer 18,9%. We mogen bij deze buffer volgens de wettelijke regels een gedeelte van de maatstaf aan toeslag geven, namelijk 0,08%.
- Omdat de sociale partners de intentie hebben om naar het nieuwe pensioenstelsel over te gaan, is het toegestaan om meer te indexeren. Pensioenfonds APF heeft hiervoor in 2022 een versoepeld beleid afgesproken en toegepast per 1 januari 2023. We hebben nu op dezelfde manier de soepelere regels voor de huidige situatie toegepast. Daardoor kunnen we ook per 1 januari 2024 een iets groter deel van de maatstaf aan toeslag geven, namelijk 0,12% in plaats van 0,08%.
Houdt Pensioenfonds APF bij deze indexatie ook rekening met de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel?
Pensioenfonds APF volgt de huidige wettelijke regels voor indexatie. Daarnaast bereidt Pensioenfonds APF zich voor op de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. De wettelijk vereiste buffers worden in het nieuwe stelsel een stuk lager. We streven naar een soepele omzetting en kijken daarbij ook - samen met de werkgevers en vakorganisaties - naar de gezamenlijke doelen bij deze overgang.
Enerzijds is door de wetgever nu al meer mogelijk gemaakt bij de regels voor de toeslagverlening en daar maken we ook gebruik van. Anderzijds wil Pensioenfonds APF ook genoeg reserves overhouden om de gezamenlijke doelen bij de omzetting zoveel mogelijk te realiseren. De onderzoeken naar een ‘overbruggingsplan’ lopen nog. In de aanloop naar de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel zullen we hier meer over bekend maken.
Heeft de verhoogde indexatie ook gevolgen voor de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel?
De wetgever heeft aangegeven dat het pensioenfonds bij het beoordelen van de evenwichtigheid van de overgang naar het nieuwe stelsel ook rekening moet houden met de generatie effecten van de verhoogde toeslagen tijdens de aanloopperiode.
In de situatie van Pensioenfonds APF gaat het tot nu toe om verhoogde toeslagen van 2,70% per 1 augustus 2022, 2,77% per 1 januari 2023 en nu dus om 0,04% per 1 januari 2024. De generatie effecten van alle verhoogde toeslagen zullen te zijner tijd door Pensioenfonds APF worden meegewogen bij haar beoordeling (zie ook berichtgeving op de website over de generatie-effecten).
We verhoogden jouw pensioen per 1 januari 2023 door de tijdelijke wettelijke maatregel met 8,73%. Dat is 2,77%-punt hoger dan in het standaard indexatiebeleid. Pensioenfonds APF heeft goed gekeken naar de effecten voor verschillende leeftijdsgroepen.
We verhoogden jouw pensioen per 1 augustus 2022 door de tijdelijke wettelijke maatregel met 2,70%, terwijl per 1 januari 2022 nog geen indexatie mogelijk was. Per 1 augustus 2022 hebben wij de pensioenen door aangepaste (tijdelijke) wettelijke regels over 2021 met 2,7% kunnen verhogen. Pensioenfonds APF heeft goed gekeken naar de effecten voor verschillende leeftijdsgroepen.
Je ziet ook of de stijging van de prijzen is goedgemaakt als de pensioenen omhoog gingen.
Datum verandering | Verhoging van je pensioen | Prijsstijging* |
1 januari 2024 | 0,12%*** | 0,21% |
1 januari 2023 | 8,73%*** | 14,53% |
1 augustus 2022 | 2,70%** | 2,70% |
1 januari 2021 | 0,00% | 1,11% |
1 januari 2020 | 0,00% | 2,65% |
*De prijsstijging in de periode van september van het jaar voorafgaande aan de datum van toeslagverlening ten opzichte van september van het jaar daaraan voorafgaand. Het toeslagbesluit per 1 januari 2020 is nog gebaseerd op de ambitie om jouw opgebouwde pensioen aan te passen op basis van de loonstijging.
**Deze gehele verhoging was mogelijk door de tijdelijke wettelijke maatregel. Wij mochten de pensioenen namelijk al verhogen bij een beleidsdekkingsgraad van minimaal 105%. Normaal is dat 110%. De ingang van de verhoging was 7 maanden later dan gebruikelijk, doordat de tijdelijke maatregel pas per 1 juli 2022 van kracht is geworden.
***Een deel van deze verhoging was mogelijk door de tijdelijke wettelijke maatregel.
Het is niet zeker of we de komende jaren jouw pensioen kunnen verhogen. Als het in de toekomst tegenzit, moeten we jouw pensioen misschien verlagen. We doen dit alleen als het niet anders kan. De afgelopen jaren hebben wij de pensioenen niet verlaagd. Het bestuur doet er uiteraard alles aan om een verlaging in de komende jaren te voorkomen, maar kan dit niet uitsluiten.
Doe je mee aan de BP-regeling?
Je hebt een loon dat hoger is dan het opbouwgrensbedrag in de middelloonregeling. Over het loon boven het opbouwgrensbedrag tot maximaal € 137.800,- bruto per jaar (2024) neem je deel aan de beschikbare premieregeling.
Kun je met jouw opgebouwde kapitaal in de toekomst nog evenveel kopen? Die vraag kunnen we niet beantwoorden. Hoe hoog jouw pensioen straks is dat je kunt kopen met jouw opgebouwde kapitaal, weten we nog niet. Hoeveel pensioen je krijgt, hangt namelijk vooral af van:
- hoeveel pensioenpremie er is betaald.
- hoeveel kapitaal er is na het beleggen van de pensioenpremies.
- welk beleggingsrendement wordt behaald.
- hoeveel pensioen je met dat kapitaal kunt kopen.
Als je niet meer meedoet aan de beschikbare premieregeling of als je al pensioen krijgt, probeert het pensioenfonds ieder jaar het pensioen gekocht uit het kapitaal mee te laten stijgen met de prijzen. Je leest hierover meer bij financiële situatie.